Ügyfeleinknek számára számos központi felügyeleti szolgáltatást tudunk nyújtani. Ilyenek többek között a rendszer és hálózat felügyelet. E központi szolgáltatások az ügyfél számára valójában az általa használt infrastruktúra felügyeleti szoftver szolgáltatását jelentik, amelynek keretében az ügyfelek központilag frissített, karbantartott, integrált felügyeleti rendszerhez jutnak hozzá távközlési szolgáltatásuk és saját belső hálózatuk (LAN) és IT infrastruktúrájuk (szerverek, virtualizáció, tároló rendszerek, applikációk) ellenőrzésére, monitorozására.
Az ilyen jellegű un. menedzselt szolgáltatások (managed services) környezetében alkalmazott multitenant (több felhasználós) SaaS modell előnyei, és piaci létjogosultsága abból adódik, hogy egyetlen kiépített támogatási rendszer használható több, egymástól független ügyfél-infrastruktúra üzemeltetésének támogatására vagy minőségi működésének ellenőrzésére. Ennek következtében a támogatásra fordított költségek és erőforrások az egyes támogatott ügyféloldali infrastruktúrákra vonatkozóan fajlagosan csökkennek, és az ügyfelek számára előnyös feltételekkel és versenyképes árakon lehet szolgáltatásokat nyújtani.
Az ügyfél az SaaS modellnek köszönhetően mentesül a menedzsment rendszer üzemeltetése alól, ugyanakkor költséghatékonyan jut olyan eszköz birtokába, amelyhez professzionális támogatás társul és megfelelően skálázódik saját infrastruktúrájának változásával, szemben az ingyenes monitoring eszközök rugalmatlanságával és támogatásuk hiányával.
Miért van szükség ICT felügyeletre?
Nemzetközi gyakorlat mára egyértelműen bebizonyította, hogy a korszerű informatikai szolgáltatások minőségi biztosítását alapvetően a szolgáltatási szintek kvantitatív rögzítésével és mérésével lehet megoldani. Ez a megállapítás egyaránt igaz mind az informatikai szerverszolgáltatásokra, a távközlési szolgáltatásokra.
A felügyeleti szolgáltatás bevezetésével lehetőség nyílik a gyorsabb hibabehatárolásra és elhárításra, de akár a lehetséges hibák, fenyegetettségek megelőzése is. A hosszú távú trendek vizsgálatával egyszerűen feltérképezhetőek a jövőben szűk keresztmetszetek, egyszerűbben és hatékonyabban tervezhető a bővítések szükséges iránya.
A monitoring szolgáltatás nem kizárólag a saját üzemeltetésű eszközök felügyeletét valósíthatja meg, de lehetőséget biztosít kiszervezett szolgáltatások hatékony felügyeletére is. A minőség folyamatos figyelésével, SLA jelentések automatizált elkészítésével a szolgáltatók szembesíthetőek hatékonyságukkal, ami már rövid távon is a hatékonyság növekedésével, vagy az szolgáltatási árak csökkenésével jár. Az Integrált SaaS szolgáltatás keretében az ügyfél a szolgáltatótól igénybe vett szolgáltatás paramétereinek és teljesítményének folyamatos mérését, SLA megfelelőségének vizsgálatát, teljesítmény trendek és rendellenességek vizsgálatát teheti meg. Önálló minőségfelügyelettel az ügyfelek azonnal fel tudják mérni egy szolgáltató váltás hatásait, kevésbé vannak kitéve az ilyen jellegű változtatások okozta minőségi romlás kockázatának.
Hogyan épül fel a NETvisor felügyeleti rendszer szolgáltatása
Az ügyfelek mint „bérlők” (tenant) vehetik igénybe a szolgáltató által kínált rendszer felügyeleti szolgáltatásait, amelyek pl. lehetnek a központi adatbázisban tárolt topológia, mérési adatok ellenőrzése, vizsgálata vagy teljesítmény küszöb szint riasztásainak megtekintése. Az ügyfél oldali infrastruktúra közvetlen mérését az ügyfélhez kihelyezett mérőszerverek (agent-ek) végzik.
A kialakított felügyeleti rendszer központi moduljai a NETvisor (szolgáltató) felhő infrastruktúráján (virtuális környezetben) futnak, ezzel csökkentve az ügyfelek üzemeltetési és infrastruktúra karbantartási költségeit. Az ügyfélhez kihelyezett mérő adatgyűjtő távolról titkosított kapcsolaton keresztül képes az ügyfél felügyelt rendszereiről mérési adatokat beküldeni a központi felügyeleti rendszerbe. A kihelyezett mérőszerver lehet fizikai vagy virtuális appliance.
Mely területekre terjed ki a szolgáltatás
A folyamatosan bővülő központi menedzsment szolgáltatásokból jelenleg az ügyfelek számára a következők érhetőek el:
- teljesítmény monitorozási szolgáltatás (infrastruktúra elemek, alkalmazások, szolgáltatások)
- riporting szolgáltatás (pl. legtöbb terhelést, forgalmat okozó végpontok egy adott időszakban)
- hálózat feltérképezési és dokumentációs szolgáltatás
- nyilvántartás, kapacitás menedzsment
A teljesítmény menedzsment feladata az ügyfél oldali hálózati és infrastruktúra elemek teljesítmény adatainak gyűjtése és megjelenítése, a megelőző hibajavítás és kapacitásgazdálkodás érdekében, illetve a teljesített szolgáltatás minőség SLA jelentések formájában történő on-line vagy off-line igazolása érdekében. A válaszidő vizsgálatoknál az összetett szintetikus tranzakciókkal végzett méréseket is lehet végezni a kihelyezett mérőegység segítségével (pl. ügyfél megelégedettség ellenőrzés). Külső szolgáltatást nyújtó (pl. web portál) ügyfél esetében osztott használatú, távoli mérési pontból is indíthatóak mérések (lehet, hogy egy szolgáltatás belülről megfelelőnek tűnik, de kívülről nem elérhető).
Az ügyfélhez kihelyezett agent nem csak a mérések adatait tudja begyűjteni, hanem a központban elhelyezett hálózat feltérképező szolgáltatáshoz tud eszköz és topológia információkat szolgáltatni. A feltérképező szolgáltatás keretében az ügyfél áttekintő képet kaphat a saját hálózati topológiájáról és konfigurációjáról.
A fentiek szerint kialakított felügyeleti rendszer architektúra tájékoztatást ad az ügyfélnek az általa igénybevett szolgáltatások mindenkori minőségéről. Ez egyfelől a szolgáltatás minőségének megítélését objektív mederbe tereli, közös minőségi paramétereket alkalmazva az ügyfél és a szolgáltatói oldalon, másrészt olyan bizalmi viszonyt alakít ki, ami a szolgáltatás, ezáltal a szolgáltató pozitív megítélését segíti elő.